Pohdintaa huippulaadusta lännessä

Turun kristillisen opiston Kohta huippulaatua lännessä -osahanke on suunniteltu osin hieman erilaisesta näkökulmasta kuin muiden hankekumppanien osahankkeet. Pohjustan näkökulmaa muutamalla ajatuksella koulutuksen laadun määrittelystä.

Koulutustoiminnan laatuajattelulla on TKO:lla kolme tunnuspiirrettä: 

  1. Oppimisen edistämisen: Laadukas opetus tuottaa lisäarvoa opiskelijan oppimiselle. Opiskelija voi oppia ilman opetustakin, mutta jos opetus on laadukasta, se edistää opiskelijan oppimista. Oppimisessa merkittävä rooli on myös yhteisöllisellä oppimisella. Opetus on palvelutehtävänä tavallaan tukipalvelua. Opetuksen asiakkaana opiskelija ei ole kuluttajan roolissa. Hän ei seuraa tai nauti opetusta eikä saa opetusta, vaan toimii opetustilanteessa vastuullisena kumppanina. Opetuksessa luodaan edellytyksiä, ei valmista lopputulosta asiakkaalle. Asiakkaan oppiminen ei koskaan tapahdu pelkästään opettajan ansiosta, eikä vastuuta epäonnistumisesta voi koskaan siirtää yksinomaan toiselle osapuolelle. Opetuksen laatua mittavat toki asiakaspalautteet, mutta niitä tärkeämpi mittari ovat oppimistulokset.
  2. Yhteiskunnallinen, alueellinen ja strateginen palvelu: Laadukas toiminta vastaa yhteiskunnallisiin tai alueelliseen tarpeisiin, jota strategiassa määritellään organisaation tehtäväkenttään kuuluviksi. Laadun kehittäminen tarkoittaa siis toiminnan kehittämistä yhä enemmän näihin tarpeisiin vastaavaksi.
  3. Systemaattisuus, läpinäkyvyys, tasalaatuisuus, toimintavarmuus: Laadukas toiminta merkitsee selkeitä toimintatapoja ja tavoitteita ja toiminnan läpinäkyvyyttä, luo toiminnalle jatkuvan kehittämisen / uudistumisen mallin sekä vahvistaa toimitusvarmuutta ja tasalaatuisuutta. Määritteitä tarkastellaan sekä asiakas-, prosessi- että talousnäkökulmista.

 

Kohti huippulaatua lännessä TKO:n osahankkeen tavoitteissa on lähdetty vastaamaan näihin kolmeen laatuajattelun kohtaan.

Osahankkeessa on kehitetty uusia ja olemassa olevia verkko-opintoja oppimisen edistämisen näkökulmasta. Työ on sisältänyt kasvatus- ja ohjausalan sekä seurakunta ja hautausalan verkko-opintojen vuorovaikutteisuuden lisäämistä, pedagogiikan monipuolistamista ja lähiopetuksen ja verkossa tapahtuvan opiskelun yhdistämistä. Hankkeessa laaditut verkko-opinnot ovat tulossa osittain myös AAVO-palveluun laajemman kohderyhmän saataville.

Osahankkeessa on kehitetty oppimisvalmiuksia tukevien opintojen sekä yhteisten tutkinnon osien osa-alueiden, lukio-opintojen tai muita jatko-opintovalmiuksia tukevien opintojen käyttöä uudenlaisten toteuttamismallien kehittämiseen. Keskeisin uusi osahankkeessa kehitetty tuote on alueen työvoimatarpeesta lähtevä koulutusohjelma lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen opettajaksi. Varhaiskasvatuslaki uudistui ja tulee lisäämään varhaiskasvatuksen opettajien määrää merkittävästi. ensimmäinen vaihe järjestetään yllä olevan tutkinnonosan sisällä.

Osahankkeessa on kehitetty ja toteutettu käyttöliittymä, jonka avulla koulutuksen järjestäjän käyttöön saadaan kootusti ja visuaalisesti oleelliset tiedot toiminnan tuloksista ja ennakointitiedosta. Järjestelmä rakennettiin PowerBi:n avulla. Aikaisemmin suorite-, tulos- ja ennakointitietoa ei ollut suoraan saatavana, vaikka tiedot olivat olemassa opiskelijahallintojärjestelmä Primuksessa ja tietoja pystyi seuraamaan myös esim. Koski-tietovarannon Vipunen-käyttöliittymästä. Tieto oli kuitenkin pirstaloitunut moneen eri paikkaan ja sen systemaattinen seuraaminen helposti jäi vain muutaman henkilön varaan. Ongelmana valmiissa vastaavissa tuotteissa oli, että TKO on monialainen kansanopisto, jonka resurssit ovat jaettu vapaan sivistystyön, ammatillisen koulutuksen, perusopetuksen ja myyntipalvelukoulutuksen kesken. Tiedot tulee siis saada sekä osioista erikseen että koko organisaatiosta yhteisesti. Käyttöliittymän lisäksi on kehitetty ja kuvattu tulos- ja seurantatietojen hyödyntämiseen tähtäävät sisäiset prosessit ja uudet toimintatavat. Keskeiset tiedot tuodaan kerran päivässä intranetin etusivulle. Johtoryhmän ja tiimikokousten esityslistalle vakiokohdaksi on lisätty keskeisten tietojen käsittely kerran kuukaudessa. Kaikille ryhmänohjaajille on lisätty 30 min. Outlook-kalenterimerkintä kerran kuukaudessa oman ryhmän suoritetietojen seuraamiseen käyttöliittymän matriisista.

Yllä esitettyjen varsinaisten tavoitteiden lisäksi haluan nostaa kuitenkin yhtä tärkeäksi asiaksi hankeverkoston yhteiset työskentelyt, joita koordinaattori on eri teemoista järjestänyt säännöllisesti. Vaikka verkostotyöskentelylle ei aina ole helppo löytää yhteisiä tavoitteita, motivaatiota tai juuri sitä hetkeä hyödyntävää sisältöä, uskon sen merkitykseen ja vaikutukseen pidemmällä aikavälillä. Toimintatapojen vertailu ja ajatusten vaihtaminen kollegojen kanssa luo sellaista osaamista ja innovointia, jota ei voi helposti mitata ja jonka tulokset näkyvät vasta tulevaisuudessa. Aina verkostotyöskentelystä tosin löytyy myös ihan konkreettisia hyviä käytäntöjä, joita voi kumppaneilta parastaa. Kiitos jälleen koordinaattorille ja kumppaneille hyvästä yhteistyötä.

 

Juha Kaivola

pedagoginen rehtori

Turun kristillinen opisto 

 

Turun kristillinen opisto on noin 900 opiskelijan yksityinen säätiöpohjainen kansanopisto. Opisto järjestää vapaan sivistystyön koulutusta, ammatillista koulutusta, perusopetusta ja maksupalvelukoulusta. Opisto toimii ammatillisessa koulutuksessa alueen kasvatus- ja ohjausalan koulutuksen keskuksena. Opiston toiminnassa keskeistä ovat yhteisöllisyys, ryhmässä toiminen, viihtyisyys ja hyvinvointi.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TYÖELÄMÄPALAUTEKYSELY KÄYTTÖÖN 1.7.2021

Kohti huippulaatua Novidassa!