Toimivan laadunhallinnan kokonaisuus tavoitteena



Taustaksi tietoa Tredusta:

Tredun eli Tampereen seudun ammattiopisto on Suomen toiseksi suurin ammatillinen oppilaitos. Tredun toiminta perustuu Tampereen kaupungin ja 11 pirkanmaalaisen kunnan sopimukseen ammatillisen koulutuksen yhteistoiminta-alueesta, jossa Tampereen kaupunki toimii koulutuksen järjestäjänä isäntäkuntamallilla. Tredulla on tutkinnon järjestämisoikeus 91 tutkintoon, meillä opiskelee vuosittain noin 18 000 opiskelijaa ja tutkintoja suoritetaan vuosittain yli 3000. Organisaatiomme koostuu kolmesta kampuksesta (Hervanta, Pyynikki ja Kaleva) sekä neljästä matriisitoiminnosta (yritys- ja työnantajapalvelut, kehittäminen ja innovaatiotoiminta, opiskelijapalvelut sekä Tredu serviisi). Toimipisteitä on yhteensä 14 ja henkilöstöä reilut 1100.

 

Toimivan laadunhallinnan kokonaisuus tavoitteena

 

Elokuinen tervehdys Tredusta! Vauhdikkaan kevään jälkeen, johon osaltamme sisältyi mm. Karvin laadunhallintajärjestelmän itsearvioinnin tekeminen sekä OPH:n laatupalkintohakuun osallistuminen, on syksyn myötä startannut KHL-hankkeemme loppukiri. Siten onkin pienen "välitilinpäätöksen" kautta hyvä tarkastella, mitä lähdimme hakkeessa tavoittelemaan ja mitä olemme saaneet aikaan

 

Tredun KHL-hankkeessa on työskennelty "Laadunhallinta on kokonaisvaltaista" ja "Asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohtana" painopistealuilla.

 

Toimivan laadunhallinnan kokonaisuuden aikaansaaminen on ollut hankkeen päätavoite. Siihen olemme pyrkineet uudistamalla laadunhallinnan menettelytapoja pyrkien vakiinnuttamaan ne osaksi arjen toimintaa ja jatkuvan parantamisen toimintamallin toteutumista. Tavoitteeseen on olennaisesti kuulunut myös henkilöstön osallistaminen laadunhallintaan sekä laatuviestinnän kehittäminen.

 

Olemme uudistaneet menettelytapoja ja toimintamalleja muun muassa laatimalla Treduun laatukäsikirjan, joka toimii laadunhallintamme periaatteiden ja toimintatapojen viestintävälineenä sekä tredulaisille että asiakkaille.

 

Tredun strategisen ohjelman osana laadittiin laatuohjelma, jonka myötä laadun kehittämisen toimenpiteistä on tullut suunnitelmallisia. Laadun johtotiimi seuraa laatuohjelmassa määriteltyjen tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista säännöllisesti.

 

Laatukäsikirjan rinnalle olemme projektin aikana rakentaneet LaatuTreduksi kutsutun dokumenttien hallintajärjestelmän, joka osaltaan tukee laatuviestintää sekä tutustuttaa henkilöstöämme laatujärjestelmäämme ja auttaa löytämään tietoa ammatillisen koulutuksen laadunhallinnannasta sekä Tredun käytänteistä. Kehittämistoiminnan tueksi on innovoitu myös sähköinen "kehittämisen työkirja", johon keräämme eri palautekanavien, mm. vertaisarviointien ja opiskelijapalaute-foorumeiden kautta tunnistettuja kehittämiskohteita, joiden toimeenpanoa toimipisteissä ja kampuksilla seurataan.

KHL-hankkeen aikana olemme perustaneet laatutoimijoiden verkoston nimeämällä jokaiseen Tredun toimipisteeseen sekä matriisitoimintoihin laatuvastaavan, joka toimii vastuualueensa kontaktina laatu-asioissa, osaltaan vastaa laatutoiminnan kehittämisestä, ylläpitää laatuajattelua sekä vastaa osaltaan laatuviestinnästä. Tiimi kokoontuu kuukausittain ajankohtaisten laatuasioiden äärelle. Vertaisarviointiosaamista on kehitetty kouluttamalla kaikki laatuvastaavat vertaisarvioijiksi, ja olemmekin tehneet jo parin vuoden ajan sisäisenä omavalvontana vertaisarviointeja HOKS ja työelämässä oppimisen alueilla. Toiminta on vakiintunut osaksi laadunhallintamme menetelmiä. 

 

Asiakaslähtöisyys on toiminnan lähtökohtana" painopistealuilla olemme vakiinnuttaneet kaksi kertaa vuodessa toteutettavat opiskelijapalautefoorumit yhdeksi menettelytavaksi opiskelijoiden osallistamisessa toiminnan kehittämiseen ja laadun jatkuvaan parantamiseen.

 

Syksyllä teemme yhteistyötä Tredun Yritys- ja työelämäpalveluiden kanssa kehittämällä Asiakaskuulemisen toimintamallia yritysasiakkaiden osallistamiseksi osaamistarpeiden ennakointiin ja koulutustarjonnan suunnitteluun. Toinen käynnissä oleva yhteistyöhanke on Tredun Ohjauksen nivelet kuntoon -projektin kanssa toteutettava verkkokysely, jonka tavoitteena on tavoitteena kehittää menetelmä palautetiedon keräämiseksi perusasteen ja ammatillisen koulutuksen nivelvaiheen tuloksellisuudesta ja nivelvaiheyhteistyön kehittäminen.

 

Hankkeen aikaansaannoksista olemme viestineet sisäisesti eri foorumeilla, mutta varmasti paljon olisi vielä tehtävää laatuajattelun ja viestinnän edistämiseksi niin oppilaitoksemme sisällä kuin yhteistyökumppaneidemme suuntaan. 

 

Erityisen ilahduttavaa tämän hankkeen aikana on ollut KHL-hankkeen toimijoiden yhteistyöfoorumit ja workshopit, joissa on käsitelty laaja-alaisesti erilaisia laatutyön näkökulmia ja sitä kautta olemme saaneet uusia ideoita ja perspektiiviä laatutoimintamme kehittämiseen.

 

Innolla syksyn loppuseminaaria odotellen,

 

Terveisin,

 

Riikka Kuustie, suunnittelija

riikka.kuustie@tampere.fi

 

Maija Kirvesoja, suunnittelija

maija.kirvesoja@tampere.fi

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TYÖELÄMÄPALAUTEKYSELY KÄYTTÖÖN 1.7.2021

Pohdintaa huippulaadusta lännessä

Kohti huippulaatua Novidassa!