Imagotutkimuksella tietoa Suomen Yrittäjäopiston tunnettuudesta sekä koulutuksen vaikuttavuudesta

 

Suomen Yrittäjäopisto halusi toteuttaa imagotutkimuksen vuonna 2020, koska edellisestä tutkimuksesta oli jo aikaa. Imagotutkimuksen tavoitteena oli:

  • Selvittää yrityksen tunnettuus valitussa kohderyhmässä
  • Tunnistaa yritysbrändin vahvuudet ja kehityskohteet
  • Asemoida yrityksen brändi tärkeimpiin kilpailijoihin nähden
  • Selvittää markkinointiviestinnän muistamista sekä vaikutusta brändimielikuvaan
  • Selvittää toiminnan laadukkuutta

 

Imagotutkimuksen kohderyhmäksi valittiin pk-sektori ja toteutusalueeksi Länsi- ja Etelä-Suomi. Imagotutkimuksen tekijäksi kilpailutuksen jälkeen valikoitui Kantar Oy.

 

Imagotutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä useaa eri kohderekisteriä käyttäen. Esimerkiksi Suomen Yrittäjien jäsenrekisteri oli mukana kyselyssä.  Kysely toteutettiin lokakuussa 2020.  Kyselyyn vastasi lopulta 586 kohderyhmää edustavaa henkilöä.

 

Ammatillisen koulutuksen tunnettuus voisi olla parempikin

Tutkimustuloksista selvisi, että koulutusorganisaatioiden spontaani tunteminen on heikkoa pk-yrityksissä. Kun vastaajilta kysyttiin avoimesti, ilman valmiita nimilistoja, mitä koulutus- ja  kehittämispalveluja suomalaisille pk-yrityksille tarjoavia organisaatioita he tuntevat, niin lähes puolet (47%) ei osannut sanoa yhtään nimeä.

 

Kun koulutusorganisaatioiden tuntemista kysyttiin valmiin nimilistan avulla, niin kärkeen nousevat Rastor-instituutti (24%) ja Suomen Yrittäjäopisto (19% on käyttänyt tai on kuullut tietoja tai kokemuksia). Seuraavaksi tunnetuimmat ovat TAKK (15%) ja Amiedu (15%).

 

Yrittäjämäisellä asenteella toimiminen on Suomen Yrittäjäopiston vahvin imagotekijä

Imagotutkimuksen mukaan yrittäjämäisellä asenteella toimiminen on vahvin Suomen Yrittäjäopiston eri imagotekijöistä. Asiasta oli samaa mieltä selvästi yli puolet niistä vastaajista, joilla on kokemuksia, tai jotka ovat kuulleet Suomen Yrittäjäopistosta. Seuraavaksi vahvimpia imago-ominaisuuksia ovat aktiivinen koulutuksen ja palvelujen kehittäminen ja yritysten menestyksen tukeminen. Yrittäjäopistoa kohtaan koetaan myös varsin suurta henkilökohtaista luottamusta ja sen opetusta pidetään asiantuntevana.

Kehittämiskohteiksi Suomen Yrittäjäopistolla imagotutkimuksessa paljastui mm, osaamisen kehittäminen toimivien ratkaisujen tarjoamisessa yritysten koulutustarpeisiin ja eri toimialojen ja niiden yritystoiminnan tunteminen ja ymmärtäminen.

Kun imagotutkimuksessa vielä lopuksi tarkastellaan eri imagotekijöitä sen perusteella, kuinka suuri niiden vaikutus on halukkuuteen suositella ja käyttää jatkossa Suomen Yrittäjäopistoa, niin keskeiset vahvuustekijät ovat 1) henkilökohtainen luottamus ja 2) opetuksen asiantuntevuus ja yritysten menestyksen tukeminen.

 

Lisätietoja:

Taina Hietamäki

markkinointi- ja viestintäpäällikkö

taina.hietamaki@syo.fi

 

Suomen Yrittäjäopisto lyhyesti:

 

Suomen Yrittäjäopisto on valtakunnallinen aikuiskouluttaja. Järjestämme koulutusta verkossa sekä usealla eri paikkakunnalla. Vuosittain erilaisissa koulutuksissamme opiskelee noin 4000 opiskelijaa. Tarjoamme parhaan asiakaskokemuksen toteuttamalla yksilöllisiä ja luovia yrittäjyyden, liiketoiminnan, tuotannollisen ja teknologisen alan koulutus- ja kehittämispalveluita yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Asiakaslähtöisen kehittämispolun tärkeitä elementtejä ovat aito ohjaus ja kumppanuuden rakentaminen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Taina Hietamäki
markkinointi- ja viestintäpäällikkö

050 342 9296 | Kauppatie 109, 62200 Kauhava
Twitter @tainahietamaki

Linkedin

 

 

Suomen Yrittäjäopisto ● syo.fi

  • yrittäjyydellä ja osaamisella menestykseen

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TYÖELÄMÄPALAUTEKYSELY KÄYTTÖÖN 1.7.2021

Pohdintaa huippulaadusta lännessä

Kohti huippulaatua Novidassa!