Henkilöstön laatuosaamisen lisääminen

 

 

Turun ammatti-instituutti (TAI) on Turun kaupungin ylläpitämä oppilaitos, perustettu v. 1998. Opiskelijavolyymi on lähes 10400 ja tutkintoja tarjolla 28 perustutkintoa ja 49 at ja eat tutkintoa. Kaksi perustutkintoa myös ruotsin kielellä. Tämän lisäksi yhteistyössä Axxel oy:n kanssa järjestämme myös ruotsinkielistä lähihoitajakoulutusta sekä Vierumäellä sijaitsevan Suomen urheiluopiston kanssa liikunnanohjaajakoulutusta.

 

Kohti huippulaatua lännessä hankkeessa TAI on mukana kahdessa painopisteessä: laadunhallinta on kokonaisvaltaista sekä toiminnan laadulle ja vaikuttavuudelle asetetaan selkeät tavoitteet ja tavoitteiden saavuttamista ja tuloksia seurataan systemaattisesti

 

Laadunhallinta on kokonaisvaltaista

 

Halusimme perehdyttää opetus ja ohjaushenkilöstöä TAIn laadunhallintaan.

Keväällä 2020 pieni työryhmä laati n. 30 sivuisen kuvauksen TAIn laadunhallinnasta EFQM:n mukaisesti. Kuvauksessa oli osiot: johtaminen, strategia, henkilöstö, prosessit, tuotteet ja palvelut sekä tulokset.

 

Perehdytykseen osallistui 24 opetus ja ohjaushenkilöä. Elokuussa 2020 he saivat em. kuvauksen perehtyäkseen siihen. He vastasivat ennakkotehtävään, jossa saivat antaa palautetta kuvauksesta ja vastata seuraaviin kysymyksiin:

·       Mitä ajatuksia tämän osion teksti sinussa herättää?

·       Oletko jostakin tekstissä mainitusta asiasta eri mieltä tai et tunnista ko. asiaa TAIn toiminnassa tai haluaisit tietää lisää ko. asiasta?

·       Mitkä tekstissä mainitut asiat näkyvät oman tiimisi/työyhteisösi toiminnassa?

·       Lisäksi tulososiosta kysyttiin, millä tavoin ennakointi-, arviointi-, palaute- ja tulostieto vaikuttaa omassa tiimissäsi/työyhteisössäsi toiminnan suunnitteluun ja parantamiseen?

 

Osallistujat vastasivat kysymyksiin ja palauttivat ennakkotehtävän ja näitä käsiteltiin yhteisessä kokouksessa.

Tämän jälkeen osallistujat saivat välitehtäväksi vastata arviointitoimintaan liittyviin kysymyksiin:

·       Mihin koko instituuttia koskevaan arviointitoimintaa tai oman yksikkösi arviointitoimintaan olet osallistunut viimeisen kahden vuoden aikana (itsearviointi, sisäinen auditointi, kyselyt, tms.)?

·       Miten ja kuinka usein otat tai saat palautetta omasta työstäsi?

·       Millä tavoin olet kehittänyt omaa työtäsi palaute- ja arviointitiedon perusteella?

·       Miten tiimissäsi / työyhteisössäsi käsitellään palaute- ja arviointitietoa?

·       Millä tavalla toiminnan arviointia ja siitä johtuvaa kehittämistä tulisi parantaa/tehostaa?

Välitehtävään saatuja vastauksia käsiteltiin myös yhteisessä tilaisuudessa.

 

TAI sai arvokasta palautetietoa omasta toimintajärjestelmästään ja saimme 24 ”uutta laadun asiantuntijaa”.

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

TYÖELÄMÄPALAUTEKYSELY KÄYTTÖÖN 1.7.2021

Pohdintaa huippulaadusta lännessä

Kohti huippulaatua Novidassa!