Asiakaslähtöisyys on toiminnan perusta

Toimimme Sataedussa Kohti huippulaatua lännessä -hankkeessa painopistealueessa "Asiakaslähtöisyys on toiminnan perusta". Yhtenä tavoitteenamme on alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajien palautemenettelyn kehittäminen. Lisäpontta tähän tuo Kansallisen koulutuksen arviointikeskus Karvin ammatillisen koulutuksen laadunhallintajärjestelmien arviointi, jossa tarkastellaan yhtenä kohtana huoltajien mahdollisuuksia osallistua koulutuksen järjestäjän toiminnan kehittämiseen.

 

Suunnittelimme perustutkinto- ja valma-opiskelijoiden huoltajille sähköisen kyselyn, joka toteutettiin Wilma-opiskelijahallintojärjestelmän kautta. Kyselyyn vastasi 231 opiskelijan huoltajaa. Tulokset käsiteltiin Sataedun pedagogisessa johtoryhmässä, opintoalatiimeissä ja opiskelijaryhmissä. Huoltajatyytyväisyys oli 3,7 asteikolla 1 – 5. Huoltajien sanallisissa vastauksissa tuli esiin, että he haluaisivat tietää enemmän siitä, mitä koulussa tapahtuu ja miten opinnot sujuvat. Kehittämistoimenpiteinä sovittiin, että jatkossa vastuuopettajat ovat tiiviimmin yhteydessä opiskelijoiden huoltajiin ja tiedottavat niistä ajankohtaisista asioista, mitä koulussa ja opinnoissa on meneillään. Kotiväeniltoihin myös panostetaan. Iltoja järjestetään sekä livenä että myös Teamsin välityksellä. Niissä kerrotaan huoltajakyselyn tuloksista, esitellään opintojen etenemistä opiskelijoiden osaamisen hankkimisen ja arvioinnin osalta sekä perehdytetään Wilman käyttöön. Lisäksi aina ennen kolmen vuoden välein toteutettavaa oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden tarkistamismenettelyä huoltajilta tiedustellaan Wilman kautta esille nostettavia asioita ja muuta mahdollista palautetta.

 

Oma käsittelynsä oli myös koko Sataedun laajuisessa opiskeluhuoltoryhmässä. Tuloksista lähetettiin tiedote Wilman kautta opiskelijoille ja huoltajille.​ Huoltajakyselyt ja niiden tulokset ovat nähtävillä intrassa. Myöhemmin vaikuttavuutta arvioidaan vielä johdon katselmuksessa. Tavoitteena on, että voimme jatkossa entistä kattavammin koota ja hyödyntää palautteita toimintamme kehittämisessä.

 

Laadukasta kevään jatkoa!

 

Yhteistyöterveisin

Tapio Hemiä

laatupäällikkö

SATAEDU, Satakunnan koulutuskuntayhtymä

tapio.hemia@sataedu.fi

Puh. 040 199 4202


Sataedu - Parempaa osaamista ja hyvinvointia

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kohti vastavuoroisempaa ja vaikuttavampaa kumppanuutta

Kohti huippulaatua Novidassa!

TYÖELÄMÄPALAUTEKYSELY KÄYTTÖÖN 1.7.2021