Tilannekatsaus WinNovan laatutyöhön

Aloittaessani WinNovan laatupäällikkönä vuosi sitten kuvailin lähitulevaisuuden tehtäviäni ja ajatuksiani laadunhallinnasta / laatutyöstä seuraavasti:

”Ihan ensisijaisen tärkeää on tiedostaa, että laatu kuuluu meille kaikille!

Laatu on erottamaton osa meidän jokaisen työtä. Se ei ole irrallinen kokonaisuus, jota tehdään hallintopalveluissa tai vain laatupäällikön toimesta. Jokainen meistä vastaa oman työnsä laadusta ihan itse. Laatupäällikön tehtävänä on tiiviisti ilmaistuna organisaation toiminnan / toimintajärjestelmien jatkuva kehittäminen niin ennakointi- kuin palautetietoihinkin pohjautuen sekä työyhteisön auttaminen näkemään kehittämisen kohteita. Organisaation tulokset ovat sitä parempia mitä paremmin laadun kehittäminen on nivoutunut kaikkeen tekemiseen – ja mitä selkeämmin jokainen tiedostaa oman vastuunsa oman työnsä laadusta.”

Syksyn -19 konkreettisiksi tehtävikseni listasin mm. ennakointitiedon tuottamisen koulutustarjonnan suunnitteluun, toimintaympäristöanalyysin päivityksen, prosessinomistajien laatupajan järjestämisen, laadunhallintatiimin kokoukset, johdon katselmukset, HTL 19 hankkeen toteutuksen WinNovan osalta, valtakunnallisen laatupalkintokilpailun toimintasuunnitelman laatimisen WinNovan osallistumiseksi sekä WinNovan sisäisen laatupalkintokilpailun organisoinnin yhdessä laadunhallintatiimin kanssa.

Ensimmäisen työvuoden päätyttyä oli hyvä palata noihin ajatuksiin ja tarkastella niiden toteutumista. Linjausta laadusta meidän jokaisen työnä ja nivoutumisena kaikkeen tekemiseen pidän edelleen erittäin oleellisena! Laatu kuuluu kaikille! Myös konkreettiset tehtävät tulivat tehdyiksi siten, että voin olla melko tyytyväinen:

Ennakointitietojen tuottaminen alkoi syksyllä, vauhdittui keväällä ja täydentyi kesällä ihan hyvin! Tietoa on saatavilla melkoisesti, joten siitä oleellisimman poimiminen ja työstäminen koulutusaloilla hyödynnettäväksi on tärkeää! Toivon onnistuneeni siinä.

Toimintaympäristöanalyysin päivittäminen aiemman perinteen pohjalta oli vaativa ja jännittäväkin urakka. Lopputulokseen olin tyytyväinen, mutta tarkoituksena on ollut kehittää analyysia entisestään. Sille ei oikein jäänyt aikaa hektisen lukuvuoden kuluessa, mutta pieniä ideoita on syntynyt ja ehkä syksyn -20 toimintaympäristöanalyysi on informatiivisempi.

Prosessinomistajien laatupaja toteutui, mutta ei kovin kummoisesti. Iso osa prosessinomistajista ei päässyt osallistumaan, ja ydinprosessiemme kehittäminen oli silloin ja on yhä niin vaiheessa, että laatupajassa niitä ei voitu tarkastella. Prosessikartan päivityksen sentään saimme hiottua – siihen olen edelleen lähes tyytyväinen (Kuva 1).

 

Kuva 1. Prosessikartta.

 

Laadunhallintatiimin kokoonpano vaihtui osittain vuodenvaihteessa, ja uusi kokoonpano haki kevään -20 ajan omaa uomaansa ja toimintatapaansa. Jotain saimme aikaan ja siitä on ollut hyvä jatkaa syksyllä -20.

Johdon katselmukset etenivät omalla painollaan totutun kaavan mukaisesti. Kaavan muuttamisesta puhuttiin kevään jälkimmäisessä katselmuksessa, mutta sille ei koettu tarvetta.

(Hyvin tekemistä länteen) vaihtui KHL:ksi (Kohti huippulaatua lännessä) ja sen keskeisiä tavoitteita olemme jo saavuttaneet mm. LAATU Teamsin ja IMS:iin liitettyjen tutkintokohtaisten osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelmien (OAT) muodossa.

Valtakunnallisen laatupalkintokilpailun toimintasuunnitelma laadittiin elokuussa.

Sisäinen laatupalkintokilpailumme puolestaan eteni vuoden 2019 osalta suunnitellusti teemalla Yhteisöllisyys ja osallistaminen. Voittajana palkittiin Hyvinvointi Rauma Laitila, kunniamaininnan saivat Turvallisuus ja Ruokapalvelut –yksiköt. Vuoden 2020 teema julkistettiin jo maaliskuussa -20: Parasta palvelua. Varsinainen kilpailuaika käynnistyy lokakuussa.

Vielä linjauksena lukuvuodelle 2020 - 2021: niin edellä tarkastellut linjaukset kuin keskeiset tehtävätkin tulevat olemaan suurelta osin samoja myös tällä kaudella J. Lisäksi panostamme sisäisiin auditointeihin, vertaisarviointeihin, ISO9001-seuranta-arviointiin, AMIS-palautteisiin, laatuverkostoissa toimimiseen sekä tiedonkulun kehittämiseen LAATU Teamsin ja mahdollisesti myös käyttöön otettavan Laatublogin avulla.

Laadukasta vuoden jatkoa kaikille – suunta eteenpäin!

 

SATU SALO

Laatupäällikkö

GSM 044 455 7654

satu.salo@winnova.fi

 LÄNSIRANNIKON KOULUTUS OY WINNOVA

 

 

 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kohti vastavuoroisempaa ja vaikuttavampaa kumppanuutta

Kohti huippulaatua Novidassa!

TYÖELÄMÄPALAUTEKYSELY KÄYTTÖÖN 1.7.2021